Graviditet & efterfødsel

For at give mor og baby den mest optimale behandling har vi samlet et unikt team af behandlere, der hjælper mor og baby med de problemer, der kan opstå fra graviditet til fødsel.

Vores primære behandlere på dette område er fysioterapeuterne Mie Olsen og Nanna Larsen, der behandler kvinderelaterede problematikker (bækkenbundproblemer, inkontinens og menstruationssmerter), graviditets- og efterfødselsgener og som begge er ved at tage efteruddannelsen til gynækologisk obstetrisk fysioterapeut.

Derudover har vi også fysioterapeut og osteopat Katrine Magnussen, der behandler kvinderelaterede problematikker, graviditetsgener, samt behandler babyer (Læs mere osteopatisk behandling til babyer og børn)

Behandling under graviditet

Undervejs i en graviditet bliver kroppen sat på prøve. Den skal udvide sig og organerne i bughulen skal afgive noget af pladsen til et lille foster, der skal vokse til en sund og rask baby. Når kroppen ændrer sig, ændres kropsholdningen også og det kan bl.a. betyde bækken- og lændesmerter. Det kan også resultere i nakkesmerter, hvilket derudover kan lede til hovedpine.

I løbet af graviditeten frigives hormonet relaxin, som skal hjælpe med at få ledbånd og livmoderhals til at give efter og slappe af. Denne afslapning af bl.a. ledbåndene gør, at man bliver lidt mere hypermobil og dette kan også resultere i bækkensmerter og i nogle tilfælde bækkenløsning.

I Fysikken er vores osteopater og fysioterapeuter uddannet til at behandle graviditetsgener. Behandlingen består udelukkende af blide behandlingsteknikker, der tager hensyn til både foster og mor.

Graviditetstræning

Hvis du er fysisk aktiv før din graviditet, kan du fortsætte på samme niveau under din graviditet. Hvis du ikke har været fysisk aktiv før, kan du øge dit aktivitetsniveau under graviditeten gradvist.

Man skal holde sig fra kontaktsport, sport hvor der er risiko for at falde som fx ridning og skisport, samt høj intensitets træning, hvor du udmattes maximalt og derudover klassiske mavebøjninger. Du kan med fordel gå ture, løbe, styrketræne, svømme, cykle m.m.

Forskning viser, at kvinder, der er fysisk aktive, føder børn med en lavere fødselsvægt end gravide, der er inaktive. Fysisk aktive kvinder føder derfor børn med en lavere fedtprocent, hvilket er et sundhedstegn. Præmature børn er ikke med i denne statistik.

Fysisk aktivitet er defineret som aktivitet mindst 30 min. om dagen med moderat intensitet. Al aktivitet udover er bare bonus for din sundhedstilstand.

Under din graviditet bliver dit barn større og større, hvilket presser din bækkenbund, lænd, hofter m.m. Din holdning ændres, da dit tyngdepunkt flyttes grundet den ’store’ mave, du falder måske mere sammen i øvre ryg og din vejrtrækning bliver påvirket, når du kommer længere hen i graviditeten. Alt sammen grundet at dit barn vokser og ikke giver så meget plads til dine organer.

Det kan derfor være en stor fordel, at du under graviditeten træner din bækkenbund, lænd og hofter og arbejder med din vejrtrækning. Det har ikke kun en fordel under graviditeten, men også under fødslen og efter graviditeten. Jo stærkere du er, jo mere kan du yde under fødslen og jo hurtigere kan du komme ovenpå igen efter fødslen.

Vi kan i Fysikken vejlede dig igennem en graviditet, hvor du føler dig stærkere. Vores overbevisning er, at jo bedre i kontakt du er med din krop, vejrtrækning og bækkenbund, jo mindre smertefuld vil din fødsel være – hvis der selvfølgelig er tale om en normal fødsel. Hvis du skulle opleve komplikationer under din graviditet, kan vi hjælpe dig med vejledning og mange gange aflaste dine smerter ved behandling og træning.

Husk at bruge din krop før, under og efter din graviditet. Du bliver fysisk og psykisk stærkere, hvilket påvirker dit barn positivt. Glæden ved din krop og det at være aktiv smitter af på dit barn.

Kroppen efter endt graviditet

En graviditet kan være rigtig hård for kroppen. Alene de kilo man tager på tynger bækkenet og stabiliteten i kroppen og sætter pres på bækkenbunden.

Ved vaginal fødsel udvides din bækkenbundsmuskulatur maksimalt evt. med forskellige grader af bristninger. Ved kejsersnit er der arvæv, der skal holdes i ro og ikke må stresses de første mange uger.

Kroppen er træt, og der sker en del hormonelle og psykiske forandringer når man bliver forælder – og det er uanset om du er første eller flergangsfødende.

Efter fødslen er det vigtig at give kroppen ro og bare være forælder. Men man kan allerede starte med at indarbejde gode løfteteknikker, korrekte bæreteknikker, gode ammestillinger, hvordan du skåner mavemuskler og bækkenbund når du rejser og sætter dig samt kommer op/ned fra sengen, aktivere din bækkenbund igen og meget mere.

Det er ikke alle, hvis mavemuskler samler sig, eller hvor bækkenbunden heler af sig selv – specielt flergangsfødende skal bruge længere tid.

Det kan give forskellige symptomer/gener, som fx:

  • Smerter i lænd og hofter
  • Smerter i øvre ryg og kan udvikle sig til hovedpine
  • Problemer med at holde på vandet
  • Se gravid ud flere måneder/år efter fødsel
  • Smerter ved gåture, let løb mm
  • Dårlig fordøjelse

Din krop har brug for genoptræning for at kunne vende tilbage til de ting du ønsker.

Alt det kan vi hjælpe dig med uden at du skal bruge timevis af træning – det handler om at implementere det i din dagligdag. Bare 5-15 min. træning om dagen gør underværker på den lange bane.

Efterfødselshold

Efterfødselsholdet i Fysikken er et lukket lille hold med fokus på bækkenbunden og samling af de eventuelle delte mavemuskler.

Varighed 6 uger. Undervisningen vil foregå med instruktion i bækkenbund og der vil første og sidste dag blive undersøgt for delte mavemuskler, og hvor godt man kan aktivere bækkenbunden.

Holdet foregår én gang om ugen af en times varighed. Derudover vil man efter hver gang modtage en lille hjemmeopgave på skrift. Opgaven vil altid være overskuelig og vil kunne inddrages i det daglige.

Træningens fokus er:

  • Delte mavemuskler
  • Genoptræning af bækkenbunden
  • Lære kroppen at kende igen
  • Undgå unødige smerter
  • Små overskuelige hjemmeopgaver

Når man er færdig med et efterfødselsforløb kan man, hvis man ønsker det, melde sig ind i fitness og komme på mor & barn holdet, hvor der kommer mere styrke og konditræning indover. Altid med fokus på bækkenbunden og mavemusklerne.

Mor & barn hold

Mor-barn-hold/fitness hold i Fysikken.

To dage om ugen med styrke og konditionstræning. Det anbefales at man inden har været på efterfødselsforløbet eller lign. med genoptræning af bækkenbund og undersøgelse af rectus diastase.

Mandagsholdet kl 14-15 er træning i sal med fx frie vægte, kettlebell, TRX mm.

Torsdagsholdet kl 10.30-11.45 er en halv times spinning efterfulgt af styrke i salen.

Jeres børn er altid velkomne i alle aldre.

SAMARBEJDSPARTNERE

Clear
Cache