Gravid Hold

På Fysikkens graviditetshold er den kommende mor i fokus. Du bliver her specialist i at træne din krop under graviditeten. For at være klar til babys ankomst, og den belastning en fødsel lægger på kroppen, er det vigtigt at træne med blandt andet fitness for gravide. Når babyen er ankommet, og du enten har født vaginalt eller ved et kejsersnit, kan kroppen komme sig hurtigere og gøre “genoptræningen” nemmere og mindre smertefuld.

På graviditetsholdet i Fysikken er der fokus på:

  1. Den korrekte bækkenbunds opspænding. For hvis du ikke spænder korrekt op i bækkenbunden, bliver denne ikke trænet og dermed kan genoptræningen bagefter være svær.
  2. Vejrtrækningsøvelser, som også kan tages i brug under fødslen og muligvis gøre denne mere overskuelig.
  3. Styrke øvelser, som styrker kroppens muskler, og som giver dig en bedre kropsfornemmelse og evne til at mærke efter i kroppen for, hvornår noget er en god smerte, og hvornår du evt. skal holde lidt igen.
  4. At mærke din krop og kende dine styrker og begrænsninger, som vil gavne dig før, under og efter graviditeten.

Fordele ved fitness for gravide

Graviditet er en fantastisk tid, hvor du i godt 9 mdr. får lov til at bære dit/jeres kommende barn. Men i takt med at babyen vokser øges bugtrykket, og vægten i sig selv sætter pres på bækkenbunden.

Bækkenbunden er ’margretheskålen’ i dit bækken, der støtter underlivets organer og sikrer, at du kan holde på vand, luft og afføring. Bækkenbunden er derfor på virkelig hårdt arbejde under graviditeten, og der skal derfor fokus på den fra start.

Forskning har vist at gravide, der træner deres bækkenbund, inden de får urininkontinens har 62% lavere risiko for urininkontinens senere i graviditeten*.

Hvis du er fysisk aktiv før din graviditet, kan du fortsætte på samme niveau under din graviditet. Hvis du ikke har været fysisk aktiv før, kan du øge dit aktivitetsniveau under graviditeten gradvist.

Man skal holde sig fra kontaktsport, sport hvor der er risiko for at falde som ridning og skisport, samt høj intensitets træning, hvor du udmattes maximalt, samt klassiske mavebøjninger.

Du kan derfor med fordel gå ture, løbe, styrketræne, svømme, cykle m.m.

I Fysikken har vi specialiseret personale, til at hjælpe dig under din graviditet, lige fra behandling til fitness for gravide.

Er der problemer med at fange bækkenbunden eller brug for en vurdering af styrken m.m., kan vi undersøge og vejlede dig.

Du kan booke en tid hos enten Mie eller Nanna, der begge er i gang med at tage uddannelsen til Gynækologisk obstetrisk fys.

*Cochrane Pelvic floor muscle training for prevention and treatment of urinary and faecal incontinence and antenatal and postnatal women (Woodley) GRADE.

TILBAGE TIL OVERSIGT


SAMARBEJDSPARTNERE